תחבורה חכמה בישראל: האם העתיד כבר כאן?

בשנים האחרונות, משתלבים מגוון רחב של חידושים וטכנולוגיות, באופן שמקדם מאוד את עולם התחבורה. יש שמכנים זאת בשם "תחבורה חכמה", בשונה מעולם התחבורה הרגיל, הישן. אם כי בפועל, לא מדובר בשינוי חד ומהיר, אלא בהתפתחות הדרגתית ומתמשכת. גם מדינת ישראל מיישמת טכנולוגיות כאלה ואף מהווה אחת המדינות הבולטות בכך. במה זה מתבטא?

מתקדמים ביחד

תחבורה היא מעצם טבעה דבר אשר המדינה חייבת להיות מעורבת בו, במידה כזו או אחרת. התחבורה מתבצעת בעיקרה, על גבי תשתיות אשר המדינה מספקת, מתחזקת ומשפרת בהתמדה. הדבר בא לידי ביטוי, גם בשילוב פתרונות טכנולוגיים בתחום התחבורה החכמה, בתשתיות התחבורה הקיימות. למשל ברמזורים ובמערכות בקרה נוספות על התנועה. מדינת ישראל בשיתוף חברת נתיבי איילון, הקימה מרכז ניסויים למטרות אלה. ישנה גם פעילות ממשלתית ברמת החוק והרגולציות, בקידום תשתיות מתאימות ועוד. בהגדרת החזון של מדינת ישראל לנושא זה, מדובר בין השאר על תרומתו האפשרית לצמצום יוקר המחיה וכן להנגשה של אפשרויות שונות של תעסוקה, לימודים ופנאי, למגוון אוכלוסיות. כך שהטכנולוגיה והממשלות השונות, כולל בישראל, מתקדמים כולם ביחד בנושא התחבורה החכמה. מה עוד כלול בנושא זה באופן ספציפי?

רכב אוטונומי

הרכב האוטונומי הוא חלום טכנולוגי וותיק למדי, שעדיין לא ממש מתבטא בשטח ולא הגיע לבשלות. עם זאת, מושקעים בו מאמצים רבים ומתמשכים ולא מעט כסף ומחשבה. נקודה קריטית בשילובו בשטח, היא שאין לרכב כזה אחריות וניסיון חיים כמו נהג אנושי וותיק. לכן, הוא עדיין מסוכן מדי לשימוש נרחב.

 

 

אפליקציות עזר

עולם התוכנה מספק כמובן חלק ניכר מהקידמה הטכנולוגית בתחום זה. יש כבר אפליקציות שהפכו פופולאריות מאוד, כגון מוביט. אפליקציות מסוג זה, לעתים מספקות ערך מוסף משמעותי מאוד בחיי היום יום של רבים. לצידן, יש תוכנות מסוגים שונים שתומכות ומקדמות שימוש מתוחכם בתחבורה, כגון תוכנות עבור ניהול מתקדם של ציי רכב.

מערכות עזר לנהיגה

חברות כגון מובילאיי הישראלית, מציעות מערכות עזר לשיפור הנהיגה והבטיחות. למשל מערכות שמתריעות על סכנת התנגשות או אפילו מערכות שמתערבות בנהיגה במצבי חירום שונים. מצלמות דרך הן סוג טכנולוגיה נוסף לרכב, אשר הפך כבר לעניין שבשגרה. מצלמה מבוססת למעשה על סוג של חיישן ובמבט כללי, חיישנים משחקים תפקיד בולט וחשוב בהתפתחויות הטכנולוגיות המודרניות בעולם הרכב.

תחבורה שיתופית

התחבורה השיתופית הוא רעיון פשוט ביסודו, של שימוש של כמה אנשים באותו רכב, במשותף. יש לגישה זו יתרונות רבים, בהם צמצום מספר הרכבים על הכביש בכל רגע נתון. כמובן, מי שמשתמשים בכך לעתים קרובות, עשויים גם לצמצם את הצורך שלהם בבעלות ישירה על רכב. בהתחשב בכך שרכב הוא מוצר יקר ושיש סביבו לא מעט טרחה של טיפולים, תיקונים ועוד, זהו היבט משמעותי למדי.

ניידות כשירות

Mobility as a Service הוא אחד הנושאים החדשים והיותר בולטים בהקשר זה. מדובר על גישה מיוחדת לתחבורה ציבורית. הרעיון הוא שיהיה גורם מרכזי אחד, שמרכז את כל הנוגע בתחבורה ציבורית. יהיה לרשותו את כל המידע לגבי מצב התחבורה ולגבי פתרונות התחבורה הציבורית הזמינים באותו מקום. הוא גם ינהל את הזמנת השימוש בתחבורה מצד הציבור הרחב ואת קבלת התשלום מהציבור והעברתו לנותני השרות השונים.

לסיכום

אין ספק, שהתחבורה הופכת להיות יותר ויותר "חכמה" ועוד נראה בתחום זה חידושים רבים ומעניינים. כדאי ללמוד מהניסיון ולהבין, שדברים מסוג זה מתקדמים לאט. לאט יותר מאשר נדמה לעתים, בכותרות העיתונים הנלהבות. אך במקביל, משתלם ומומלץ, להתעדכן בהתפתחויות ולנצל הזדמנויות חדשות שנפתחות.

השארת תגובה